Škoda Economy Run 2016 a jaká je Škoda Fabia nové generace z pohledu DigitálníDomácnosti.cz

Posádka serveru DigitálníDomácnost.cz ve složení Milan Loucký - Vojtěch Loucký se zúčastnila v sobotu 24. září 2016 už pětatřicátého ročníku soutěže Škoda Economy Run 2016, který startovala v servisním středisku Škoda Auto v Kosmonosech. Přestože jsme nakonec nebyli klasifikováni, dosáhli jsme s vozem Škoda Fabia 1,2 zajímavé spotřeby 3,8 litrů na sto kilometrů.

Na úvod chci poděkovat všem lidem, kteří se podíleli na organizaci této soutěže, protože spousta ochotných lidí zajistila 46 startujícím posádkám vynikající podmínky na 323,3 kilometru dlouhé trase, vedoucí kolem Nymburka, Hradce Králové do Krkonoš až do závodu Škoda Auto ve Vrchlabí, kde se kuchařky místní jídelny postaraly o výtečný oběd, a kde byl cíl první trasy. Soutěž pak pokračovala zpět do Kosmonos.

Díky patří také marketingu Škoda Auto, který nám, jako už čtyři roky před tím, zapůjčil vůz Škoda Fabia, tentokrát s 1,2litrovým benzínovým motorem o výkonu 66 kW s krouticím momentem 160 Nm. Sluší se tedy zmínit se i o tomto voze a o našich zkušenostech s ním.

Soutěžní vůz

Přestože jsme dostali zapůjčen vůz se základní motorizací, tedy se čtyřválcovým motorem o objemu 1197 cm3, byli jsme překvapeni svižností, jakou tento vůz, který měl najeto něco kolem 2500 kilometrů, nabízel. Svou roli totiž určitě hraje hmotnost vozu, které - dle výrobcem uváděných hodnot - dosahuje 1109 kilogramů i s řidičem. Tedy s řidičem o běžné hmotnosti. Bohužel moje hmotnost převyšuje hmotnost normálního jezdce, a tak hmotnost otylého řidiče vyrovnával můj syn na místě spolujezdce. Tak jsme se společně po zprůměrování dostali na průměrnou hmotnost osob ve voze kolem 85 kg. Na voze nás zaujalo vybavení s prosklenou střechou se dvěma ručně posuvnými clonkami, které nám umožnilo především v Krkonoších být v kontaktu s okolní krajinou. Jak totiž víte, u soutěží spotřeby se kvůli dosažení do nejmenšího odporu vzduchu nechávají zavřená boční okénka a počet energii spotřebovávajících spotřebičů se redukuje na minimum. Z toho důvodu jsme tedy vypnuli klimatizaci, ovšem nechali jsme hrát rádio, což možná mohlo způsobit to, že nám v závěrečném hodnocení možná spotřeba mohla ještě klesnout.


Vůz Škoda Fabia má pouze pětistupňovou převodovku, což se ukázalo jako nedostatek, protože jsem z vozu Škoda Yeti u stejné motorizace 1,2 litru TSI, ale s vyšším výkonem 81 kW a točivým momentem 175 Nm, zvyklý řadit na co nejvyšší rychlostní stupeň. Ovšem byl naprosto jasně znát hmotnostní rozdíl, protože Škoda Yeti má pohotovostní hmotnost s řidičem 1340 kilogramů a díky provedení SUV má vůz horší koeficient odporu vzduchu cx. A jak víte, odpor vzduchu při jízdě stoupá přibližně kvadraticky v závislosti na rychlosti jízdy. Proto jsem si zvykl jezdit po dálnici rychlostí v rozmezí 105-115 km/h, abych se dostal se spotřebou hodně pod šest litrů benzínu na sto ujetých kilometrů.

Tohle píšu proto, abych upozornil na to, že při jízdě z Poříčan po dálnici D11 rychlostí 130 km/h, poskakováním z Proseku dolů k Vltavě a jízdou přes město do Suchdola v páteční špičce, a pak přes Mělník do Mladé Boleslavi, kdy jsme Fabii nešetřili a dosahovali vysokých rychlostních průměrů s (jak doufám) dodržováním rychlostních limitů v obcích i mimo ně, jsme dosáhli spotřeby 6,1 l/100 km. Což je na tuto dobu jízdy velmi dobrá hodnota - a jak jsme zjistili později při soutěži při přesném měření, údaje o spotřebě z palubního počítače se vůbec nelišily od údajů, zjištěných přesným měřením v autocentru v Kosmonosech. V kolonách k dosažení dobré spotřeby jistě přispěl i aktivní systém Start/Stop, který vypíná motor při zastavení vozu. Při seznamovacích jízdách (auto jsme měli zapůjčené na týden) jsme dosahovali spotřeby pod 5,5 l/100 km, a zdálo se nám dokonce, že tohle auto je mnohem úspornější, než by odpovídalo našemu stylu jízdy, především pak, když v nich byly vřazeny dálniční úseky, kde jsme využili rychlostní limit 130 km/h. Škoda je jen toho, že vůz neměl šestistupňovou převodovku.

Soutěž

Technická přejímka vozů byla stanovena na sedmou hodinu ranní, když první vozy vyrážely na trať v 9.00. A tady byla naše první smůla. Místo půl sedmou jsem si nařídil budík v telefonu půl hodiny po sedmé a tak jsme se ráno setkali v hotelu s prázdnou jídelnou a poté jsme byli zařazeni na konec startovního pole, měli jsme tedy číslo startovní číslo 46. Jeli jsme poslední, za námi pak už jel jen servisní vůz. Při jízdě jsem měl zapnutý ukazatel okamžité spotřeby a sledoval jej. Snažil jsem se řadit co nejdříve nahoru tak, abych nepodtáčel motor pod 1000 otáček za minutu, v zátěži pod 1200 ot./min., a limit ukazatele okamžité spotřeby, který jsem se snažil nepřekročit, jsem stanovil na 6 l/100 km. To bylo jediné omezení, které jsme měli. Jen jednou jsme zůstali stát na semaforu a syn zapomněl nahlásit odbočku na Vrchlabí a tak jsme ztratili asi dvě minuty „zakufrováním". Po celou dobu jsme měli zavřená okna a vypnutou klimatizaci i ventilaci, větrák jsme zapínali jen na krátkou dobu, když se nám zrána mlžilo čelní okno. To byly jen nejdůležitější úkoly, kterých jsme se drželi.


Spotřeba vozu se měří tak, že před startem do soutěže musí být v nádrži jen polovina jejího objemu nebo „o trochu méně", vše se kontroluje počítačem napojeným na servisní zásuvku vozidla v servisním centru Škoda Auto v Kosmonosech, kde nám upravili i tlak v pneumatikách na maximální hodnotu rozmezí vozu obsazeného dvěma osobami. Pak se do vozu natankuje deset litrů paliva, zaplombuje se motor i nádrž a od té doby se vůz většinou - až do jeho stratu - pohybuje tlačením posádkou. A protože syn byl na předstartovní rozpravě, shodil jsem alespoň (bohudíky) tak dvě kila tlačením vozu do startovního roštu na parkovišti, odkud jsme pak samospádem sjeli ke startu. Po skončení soutěže se opět v servisním centru připojí počítač na servisní zásuvku a zjistí se přesné množství spotřebovaného paliva.

Nebudu vás napínat. Vítězem soutěže se stala posádka Věra a Jan Horníčkovi s vozem Škoda Citigo s průměrnou spotřebou 3,0 l/100 km. Gratulujeme. Naše spotřeba byla - pro mne i pro syna - úžasných 3,8 l/100 km a tím jsme opět zlepšili nás průměr, když jsme loni se stejným vozem dosáhli spotřeby 4,22 l/100 km.

Štěstí ale přeje připraveným a tak jsme jeli a mysleli si, že - stejně jako vloni a před tím - nám odečtou zmeškané minuty, které jsme strávili čekáním na čtyřech semaforech ovládajících na opravovaných silnicích kyvadlovou dopravu a před Kosmonosy na železničním přejezdu, kdy vlak nakonec stejně vůbec nejel. To nás stálo tři minuty. Celkem to bylo sedm minut. Jako vloni. To, že náš předjel pablb s kloboukem na hlavě s vozem Ford Focus, který se pak před námi táhl přes nekonečně dlouhou vesnici, kde se nadalo předjíždět, rychlostí 35 km/h, netřeba řešit, to je prostě provoz a další smůla. Ale letošní regule se změnily a tak jsme přijeli o sedm minut později. Průměrná rychlost byla stanovena pořadateli na vcelku svižných 52 km/h, naše byla nakonec dle počítače 51 km/h. A to byl důvod k naší diskvalifikaci. Jinak bychom skončili na třetím místě mezi novinářskými posádkami, jedoucími s benzinovými motory.


Přesto mám obrovskou radost a děkuji všem těm z vás, kteří nám v sobotu drželi palce, i našim kamarádům, kamarádkám, partnerům a rodinným příslušníkům. Na spotřebu 3,8 l/100 km jsme se synem opravdu hrdí a musím prohlásit, že vůz Škoda Fabia v provedení, které jsme měli zapůjčen, patří k těm nejekonomičtějším vozům, se kterým jsem kdy jezdil.

Shrnutí soutěže

Každý rok jsme dosáhli nižší spotřeby, to je úžasné. A 3,8 l/100 km je úžasný úspěch, alespoň pro nás. A je mnohem nižší, než jsme dosáhli i před dvěma lety s vozem Citigo, které je ještě lehčí než Fabia. K vozu samotnému, tedy k Fabii, zbývá dodat jen tolik, že se povedla po estetické stránce a že co se týče jízdních vlastností, je to fakt velmi slušné auto. Takže pokud cestujete ve dvou, nebude vám vadit i menší objem zavazadlového prostoru, který se mi ale opticky zdá být větším, než býval u Fabií první generace. Skvělý je i síťový program v zavazadelníku, který jsme měli nainstalován, protože omezuje létání předmětů v něm a činí cestování jistějším a klidnějším; jistě znáte ty zvuky, kdy se vám v kufru pohybují lahve s pivem, které se zákonitě vysypou z nákupní tašky a poletují v zatáčkách se slyšitelným cinknutím o sebe po zavazadlovém prostoru, že. Tak tomu je také konec, protože ve Fabii, stejně jako ve všech škodováckých autech, najdete na stranách zavazadelníku háčky pro zavěření tašek, což právě brání vysypání jejich obsahu. Prostě Simply Clever. A tak jsem přestal hudrovat i na nedostatek odkládacích prostor ve Fabii, která má vlastně pouze odkládací schránku před spolujezdcem a pak mezi sedačkami pro nápoje. Chybí mi třeba výklopný odkládací prostor před levým kolenem, který měla spolu s odkládací poličkou pod volantem Škoda Octavia první generace. Nebo otevírací odkládací prostor uprostřed palubky, jako má Yeti.

To vše je ale kompenzováno úsporností provozu a skvělými jízdními vlastnostmi a pohodlnými sedáky. I když prostoru pro vzadu jedoucí osoby moc nezbývá, Fabia je vůz pro dva, kteří tu a tam jedou ve více lidech. Imponuje mi i hlídání odstupu od vpředu jedoucího vozidla, indikovaný na sdruženém ukazateli před řidičem, asi bych si už dnes dokoupil i adaptivní tempomat, který automaticky udržuje dostatečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Jinak tempomat byl součástí výbavy vozu včetně multifunkčního volantu, výrazně tak ulehčujícího nastavování a výběr různých režimu zobrazení displeje a ovládacího hlasitost a třeba i palubní počítač.

Mouchy

Auto však má ale i své mouchy. Respektive dvě. A ty jsou obě z pohledu DigitálníDomácnosti.cz dost důležité, protože jde o elektroniku a výbavu a spolupráci.

Navigace, která naviguje, ale už nepatří do této doby

První - a asi největší z nich - je navigace. My, co jsme zvyklí používat Waze se sledováním provozu a dynamickým naváděním k cíli, jsme se zhrozili, co to v autě z roku 2016 vlastně je. K navádění je použit systém dynamické navigace, založený na systému RDS/TMC, kdy jsou přijímány signály vysílané na pozadí některých rozhlasových stanic. A s aktualizací údajů je vždycky problém. Za to škodovka nemůže. Za co ale může, je hlas navigátorky, kdy se zprávy sestavují s jednotlivých slov. A tohle je fakt hrůza. Mohl jsem hovořit s člověkem, který vyrábí hlášení a vím proto, že holčina nebo pán, který propůjčí navigaci svůj hlas, musí zadat několik stovek slov, která ale musí pronést ve stejné tónině a stejnou rychlostí, aby pak řidič nepoznal, jak jsou slova k sobě slepena. Programátor, který hlášení programuje, zase upozornil na to, že slova musejí být uložena tak, aby při sestavování vět byly časové mezery mezi slovy vždy stejné. Tak tohle u navigací Škody i ostatních koncernových vozů neplatí. Nepamatuji si přesně hlášení, ale hlášení se nesou v tomto smyslu: „Za…pětsetmetrůpoužijte…NA….KRUHovém objezdu….třetíVÝJezd.". Velká písmena naznačují vyšší hlasitost, tečky pak delší mezery mezi slovy, slova psaná dohromady zase neodlišují jednotlivá slova, jsou nalepena k sobě. Navigace a zpracování hlášení bych nazval ostudou celokoncernových navigací a nikdy bych si firemní navigaci do auta neobjednal a už vůbec bych za ni nic neplatil. I když má to své opodstatnění, pokud byste neměli s sebou telefon s aplikací navigace, tady jednoznačně doporučuji Waze, můžete s navigací, vestavěnou ve voze dojet. Podivným znakem koncernových navigací je i to, že vás vždy pošle při rozjezdu na sever. Nebo v takových 70 % případů. A tak jediné, co je zajímavé, je to, že ze střechy zmizela „rybí ploutev" pro příjem signálu GPS a rozhlasu, která lákala naše, polské, rumunské, ruské, ukrajinské a bulharské nenechavce a gangy zlodějů aut ke krádeži vozu s navigací. Bohužel tím se ale situace neřeší - tito zloději, převážející ve velkém kradená auta a odvážená na východ a na Balkán, pohledem z bočního okénka uvidí klapku NAV na středu palubní desky a vaše auto může díky této výbavě tak být navždy ztraceno.

Abych tuto kapitolu uzavřel, myslím si, že Volkswagen by měl přejít k jiné navigaci nebo nechat „přemluvit" povely jinou osobou a nešetřit za každou maličkost. Tohle, co produkuje navigace, mne opravdu štve. I když třeba povely jsou vmíseny do rozhlasového příjmu stanic na FM velmi citlivě - ale ten rytmus…

Fabia a chytrý telefon

Druhou věcí, o které chci psát, je možnost připojení chytrého telefonu. Tedy spíše nemožnost. Nebo - přesněji - nemožnost využívat chytré funkce a zobrazování na v autě vestavěném displeji. Ano, můžete využít USB konektor pro připojení telefonu a nechat ho nabíjet. Ovšem - jak jsem prakticky zjistil, nabíjecí proud je zřejmě maximálně 1 A, protože při zapnuté navigaci a záložním zdroji s proudovým výtokem 2,5 se mi telefon nabíjí. Tady ne. Takže s tím počítejte, pokud má váš telefon nebo tablet baterii s vyšší kapacitou (odhadem tak nad 3000 mAh). V tom případě totiž nepočítejte s tím, že se vám v tomto autě bude chytré přenositelné zařízení nějak rychle dobíjet. Spíš úroveň nabití se bude jen udržovat.

Co nám nefungovalo na telefonech Samsung Galaxy Note 4 a Sony Xperia Z bylo to, že se nám nepodařilo zprovoznit přenos signálu na dotykovou obrazovku automobilu z tohoto zařízení - teda funkce nazvaná jako MirrorLink. A ani Android Auto jsme nezprovoznili. Škoda Auto má dokonce pro zprovoznění těchto funkcionalit na obrazovce v nápovědě uveden link před QR kód. Ale ten vůbec nefungoval, nikam nevede! Podařilo se mi pak na chvíli půjčit telefon iPhone 6, který se ale přes Apple Car Play připojil. Tak z toho mám v hlavě zmatek. V papírovém návodu vás odkážou na interaktivního průvodce v systému auta, ale ten nakonec nefunguje. Nebo něco stále dělám špatně. Takže to vypadá, že zařízení Android si ještě chvíli na propojení s autem budou muset počkat, v případě Fabie to tak platí. A je to škoda, s malým „š". Pokud by se totiž prostřednictvím MirrorLinku podařilo na obrazovku v autě přenést aplikaci Waze, bylo by to naprosto něco úžasného.

Při vracení vozu jsem tuto věc konzultoval s technikem a ten mi sdělil, že zatím věci nefungují, ale na vině není Škoda Auto, ale Google, který v naší zemi ještě nezpřístupnil tuto službu. K tomu, aby celá věc fungovala, bychom museli nastavit jako implicitní jazyk němčinu, protože v Německu Mirror Link a Android Auto částečně už funguje.

Jinak vše ostatní, rádio, hudba uložená v telefonu, to vše funguje naprosto skvěle, včetně telefonování před Bluetooth po spárování auta a telefonu s BT. Vestavěná audio soustava má perfektní zvuk s mohutnými basy a s dostatkem výšek.

Možná vám přijde podivné, proč jsem věnoval tolik místa zdánlivým maličkostem. Ty ale přece vytvářejí spokojenost a jen spokojený řidič, který se nemusí čertit nad maličkostmi, které nefungují nebo jej spíše ruší (hlas navigace), nedělá na silnici chyby. Proto tímto apeluji na Škodu Auto, aby těmto moderním prostředkům věnovala více pozornosti a dokázala je nabídnout ve funkční podobě a s podrobnějším návodem s fungujícími odkazy.


Co se týče jízdních vlastností, spotřeby a pohodlí i elegance, tady musíme hodnotit vůz jako dokonalý. I přes uvedené nedostatky v elektronice, které výrobce jistě časem odstraní, hodnotíme vůz Škoda Fabia jako vynikající.

A příští rok slibujeme, že dojedeme včas a - možná - i za míň!

Zveřejněno: 28. 09. 2016