Aby lidé ušetřili čas, upřednostňují bezhotovostní platby a samoobslužné pokladny
Až 40 procent respondentů při nákupu upřednostní samoobslužnou pokladnu. A když už se musíme zařadit do fronty k pokladně, nejdřív obhlédneme obsah košíků lidí čekajících ve frontě, a pak zvolíme vhodnou řadu.
A co Čechy ve frontách spolehlivě vytočí? Třeba
to, když nakupující před nimi při placení zdlouhavě přepočítávají drobné mince.
To vše vyplynulo z letního průzkumu společnosti Mastercard o chování Čechů v
nákupních frontách.
A
co ještě Češi nesou při čekání ve frontě s nelibostí? Třeba to, když někdo
nemá dopředu vybráno (42 procent), nebo když si
lidé berou velkou objednávku i pro ostatní, kteří ve frontě nestojí. 27 procent
z nás pak vnímá negativně i to, když vyřízení objednávky obsluze zabere
hodně času. Ale umíme být i klidní a bezkonfliktní – 21 procent Čechů flegmaticky
konstatuje, že ve frontě je nevytočí vůbec nic.
Bezhotovostním transakcím podle průzkumu
aktuálně dominuje bezkontaktní technologie. Její zavedení před deseti lety se
odrazilo nejen v rychlosti plateb, ale i v jejich bezpečnosti. Většina
dotazovaných (87 %), která si pamatuje placení před nástupem bezkontaktních
plateb, jej v současné době považuje za rychlejší (98 %) a dvě třetiny
za bezpečnější. Zajímavostí také je, že při platbě jízdenek v městské
hromadné dopravě preferuje bezkontaktní platbu 62 procent respondentů (40 procent
platební kartou a 22 procent mobilním telefonem). Platbu kartou Češi preferují
také v případě restaurací a barů (73 %) i při drobných platbách na tuzemských
výletech (62 %) nebo parkovného (53 %).
V
případě výběru pokladny preferuje 40 procent respondentů pro rychlejší odbavení
nákupu automatickou pokladnu bez obsluhy. Naopak k pokladně, kde je
uvedeno, že nepřijímají karty, ale pouze hotovost, by si nestoupla hned více
než třetina (37 %) respondentů. Při nakupování v
supermarketu se Češi také snaží odhadnout velikost nákupů jednotlivých
zákazníků v různých frontách. K pokladně, kde mají lidé nejmenší nákupy,
by bez zaváhání zamířilo 44 procent respondentů.
Zveřejněno: 03. 08. 2021