Aby lidé ušetřili čas, upřednostňují bezhotovostní platby a samoobslužné pokladny

Až 40 procent respondentů při nákupu upřednostní samoobslužnou pokladnu. A když už se musíme zařadit do fronty k pokladně, nejdřív obhlédneme obsah košíků lidí čekajících ve frontě, a pak zvolíme vhodnou řadu.

A co Čechy ve frontách spolehlivě vytočí? Třeba to, když nakupující před nimi při placení zdlouhavě přepočítávají drobné mince. To vše vyplynulo z letního průzkumu společnosti Mastercard o chování Čechů v nákupních frontách.

A co ještě Češi nesou při čekání ve frontě s nelibostí? Třeba to, když někdo nemá dopředu vybráno (42 procent), nebo když si lidé berou velkou objednávku i pro ostatní, kteří ve frontě nestojí. 27 procent z nás pak vnímá negativně i to, když vyřízení objednávky obsluze zabere hodně času. Ale umíme být i klidní a bezkonfliktní – 21 procent Čechů flegmaticky konstatuje, že ve frontě je nevytočí vůbec nic.

Bezhotovostním transakcím podle průzkumu aktuálně dominuje bezkontaktní technologie. Její zavedení před deseti lety se odrazilo nejen v rychlosti plateb, ale i v jejich bezpečnosti. Většina dotazovaných (87 %), která si pamatuje placení před nástupem bezkontaktních plateb, jej v současné době považuje za rychlejší (98 %) a dvě třetiny za bezpečnější. Zajímavostí také je, že při platbě jízdenek v městské hromadné dopravě preferuje bezkontaktní platbu 62 procent respondentů (40 procent platební kartou a 22 procent mobilním telefonem). Platbu kartou Češi preferují také v případě restaurací a barů (73 %) i při drobných platbách na tuzemských výletech (62 %) nebo parkovného (53 %).

V případě výběru pokladny preferuje 40 procent respondentů pro rychlejší odbavení nákupu automatickou pokladnu bez obsluhy. Naopak k pokladně, kde je uvedeno, že nepřijímají karty, ale pouze hotovost, by si nestoupla hned více než třetina (37 %) respondentů. Při nakupování v supermarketu se Češi také snaží odhadnout velikost nákupů jednotlivých zákazníků v různých frontách. K pokladně, kde mají lidé nejmenší nákupy, by bez zaváhání zamířilo 44 procent respondentů.

Zveřejněno: 03. 08. 2021