Česká e-commerce zažila rekordní druhý kvartál

Obrat českých e-shopů ve druhém čtvrtletí letošního roku dosáhl 50,45 miliard, což je v meziročním srovnání nárůst o více než deset procent. Rekordní druhý kvartál podtrhuje i nárůst 3144 nových e-shopů v tomto období. Podle dat společnosti Shoptet jich aktuálně v České republice funguje 41 639.

Meziročně se jedná o nárůst 5,5 miliardy, v roce 2020 byl za stejné období obrat 44,98 miliard. „Majitelé kamenných obchodů byli nuceni přesunout svůj byznys na internet, stejně tak se změnilo i nákupní chování zákazníků. Před vypuknutím pandemie v roce 2019 zaznamenaly české e-shopy od dubna do června obrat 35,4 miliardy korun. Letos byla za stejné období překonána hranice 50 miliard korun, což je nárůst přes 40 procent,“ říká Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet. Dalším důvodem vzrůstajícího obratu je zvyšující se počet nových prodejců, kterým e-shopy úspěšně fungují a dovolují jim růst. E-commerce tak zvyšuje svůj podíl na celkovém maloobchodu. Ten na rozdíl od e-commerce roste jen o jednotky procent a podle statistik ČSÚ meziměsíční tržby v maloobchodě stagnují.

Meziročně se zvýšil také obrat tuzemských e-shopů za první polovinu letošního roku. „V lednu jsme očekávali, že by mohl obrat v letošním roce vzrůst celkově asi o 18 procent. A již nyní dosáhl český e-commerce sektor nárůstu o neuvěřitelných 29 procent. A to nás nejsilnější období teprve čeká,“ dodává Samuel Huba ze společnosti Shoptet, která má pod svými křídly 27 527 e-shopů a již více než pět let poskytuje e-shopové platformy.

Od dubna do června vzniklo 3144 nových e-shopů

Sektor české e-commerce se v Q2 rozšířil o 3 144 nových e-shopů (nárůst o 25 procent). Nejčastějším segmentem zůstává oblečení a doplňky. Následuje sortiment zaměřený na domy a zahrady či potraviny a dětské zboží s elektronikou.

Nejvíce rostoucí kategorií ve druhém kvartálu byly produkty zaměřené na cestování (kufry, karavany, doplňky na cesty a dovolenou), jejichž prodej oproti prvnímu čtvrtletí 2021 vzrostl o 50 procent.

Dařilo se také kategorii stavební materiály, kde došlo oproti prvním třem měsícům letošního roku k nárůstu o 29 procent. Dalšími rostoucími kategoriemi jsou segment auto-moto (nárůst o 26 procent), sport a turistika (nárůst 22 procent) a erotika (nárůst 13 procent).

Fenomén nakupování přes internet potvrzuje i ředitel Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica: „E-commerce se stala definitivně mainstreamem obchodu. Ukazuje se, že digitální transformace dnes již prostupuje téměř všemi segmenty a má v české ekonomice zásadní postavení.“

Zveřejněno: 09. 08. 2021