Chytré náramky se přežily, Češi si rádi připlatí za sofistikovanější hodinky
Chytré hodinky přebírají letos už definitivně trh fitness náramků. Vyplývá to z prodejních čísel CZC. Z letošních prodejů je navíc zřejmé, že jsou Češi v této kategorii poměrně nároční zákazníci a oceňují kvalitu a pokročilé funkce.
Doba, kdy si Češi pořizovali hromadně fitness náramky, je
pryč. V letošním roce se zájem soustředí už téměř výhradně na výkonné chytré
hodinky. Kdo by však odhadoval, že náš spořivý národ bude volit především
levnější modely, ten by se tvrdě zmýlil. Největší zájem z pohledu prodaných
kusů je aktuálně o modely hodinek v cenové kategorii kolem 20 tisíc korun.
Graf podílu prodejů nejprodávanějších značek chytrých
hodinek od CZC za posledních pět let dokazuje, že zájem českých zákazníků se
soustředí na výkonnější a dražší modely. Zároveň ukazuje neustálý růst hodinek
Apple, které si letos z celkového trhu této kategorie ukously více než 50%
podíl. O dalších více než 30 % se dělí značky Garmin a Samsung, z ostatních
výrobců mají významnější podíl na českém trhu ještě značky Amazfit a Xiaomi.
„Ještě před několika lety jsme zaznamenávali masové
prodeje náramků v cenové hladině do dvou tisíc korun, které si lidé pořizovali
s vidinou větší motivace k pohybu. Spolu s tím sílila kategorie vyspělých
chytrých hodinek, které vyhledávali nároční zákazníci. Fanoušci značky Apple
zase volili hodinky této značky, aby zapadly i funkčně do celého ekosystému, a
aktivní sportovci, především běžci a turisté, se zaměřili na modely s GPS, mezi
nimiž se vyprofilovaly jako nejlepší produkty Garmin. Vyspělejší hodinky tak
získávají další a další zákazníky, nehledě k tomu, že mnoho zastánců chytrých
hodinek přechází pravidelně na nové modely,“ shrnuje Norbert Hrčko, manažer
kategorie chytrých hodinek v CZC.
Důvodem, proč se trh takto rozdělil, je fakt, že většina
levných chytrých hodinek nabízí v podstatě „jen“ funkce chytřejších náramků.
Zájem zákazníků o nejnovější modely potvrzuje i aktuální poptávka po Apple
Watch Ultra 2 a Apple Watch Series 9, které značka představila 15. září
letošního roku. Hodinky mají integrovaný nový, výkonnější čip a nabízí řadu
pokročilých funkcí ovládání.
„V segmentu náramků se podle našich zkušeností prodávají
v podstatě už jen modely Xiaomi, aktuálně model Smart Band 8, který nabízí
vynikající poměr mezi cenou, nabízenými funkcemi, odolným provedením a
designem. Díky ceně těsně nad hranicí tisíce korun očekáváme, že se stane
zajímavým vánočním dárkem především pro dospívající mládež a méně náročné
zákazníky,“ doplňuje Hrčko.
Zájem roste o dětské chytré hodinky
Nedávný průzkum mezi zákazníky CZC a současně rodiči dětí ve
věku do 12 let ukázal, že rostoucí zájem o dětské chytré hodinky souvisí
především s tím, že Češi chtějí mít přehled o tom, kde se jejich děti
nacházejí, a zároveň chtějí mít možnost se jim bezpečně dovolat, i když dítě
odloží telefon. Celkem 85 % oslovených rodičů uvedlo, že o pořízení dětských
chytrých hodinek pro své děti uvažuje, a mezi nejžádanější vlastnosti hodinek
pro děti uvedlo dvě zmíněné funkce. Možnost sledování polohy dítěte označilo
jako velmi důležitou vlastnost 66 % oslovených a spolehlivé kontaktování dítěte
pomocí hodinek za všech okolností označilo jako velmi důležitou funkci 59 %
rodičů.
Zveřejněno: 21. 12. 2023