Generace Z bere technické vymoženosti jako samozřejmost

Ačkoliv je generace Z hnací silou digitalizace, s odeznívající pandemií si její představitelé nejvíc cení osobního kontaktu. Mladí lidé považují peníze za nezbytnou podmínku nezávislosti, ale na čem jim skutečně záleží, jsou hodnoty a vztahy.

Při nakupování si počínají chytře, chtějí za své peníze hodnotu a rádi nakupují online. Mobilní telefon pro tuto generaci znamená bezkontaktní placení a další finanční služby. To vše ukazují výsledky nejnovější studie společnosti Mastercard mezi mladými lidmi v regionu střední a východní Evropy (včetně České republiky), která se zabývala postoji a chováním příslušníků tzv. Generace Z.

Ta je nejmladší skupinou spotřebitelů a vytváří tržní trendy budoucnosti. V jedenácti zemích, v nichž studie proběhla, tvoří věková skupina mezi 18 a 24 lety 7,2 procenta populace (11,5 milionu osob). Tato skupina má pro ekonomiku stále větší význam. Ačkoliv je pro mladé přirozené pohybovat se v digitálním světě, za nejdůležitější považují osobní vztahy a kontakty. Zapojují se do řešení společenských a ekologických problémů, a totéž očekávají od výrobců. Očekávají rychlé a pohodlné nákupy i finanční služby. Rádi online nakupují a s oblibou používají bezkontaktní způsoby placení a mobilní bankovnictví.

Podle studie je sice mladá generace do značné míry finančně odkázaná na podporu rodičů, ale snaží se současně zajistit si i další zdroje příjmů. Průměrný měsíční příjem příslušníka Generace Z ve střední Evropě dosahuje zhruba 450 eur. Pro 30 procent z nich jsou rodiče hlavním zdrojem příjmu, 19 procent má brigádu či krátkodobý úvazek a 32 procent pracuje na plný úvazek. Závislost na rodičích pociťují a změna tohoto stavu je jejich prioritou. Mezi hlavní cíle řadí dokončení studií a získání pracovních zkušeností. Do budoucna by si chtěli vydělávat alespoň 2.000 až 3.000 eur – aby mohli podporovat rodinu a současně si odkládat stranou na pořízení bydlení a dovolenou či možnost cestovat.

Lidé a hodnoty nad peníze

Jakkoliv jsou pro generaci Z peníze důležité, největší důraz kladou její členové na vztahy s ostatními. Více než polovina (51 procent) této věkové skupiny souhlasí s názorem, že jsou důležitější věci v životě než peníze. Na otázku, co považují za nejdůležitější, uváděli rodinu (67 procent), zdraví (60 procent), přátele (45 procent) a milostný život (43 procent). Navzdory obecnému přesvědčení osobní kontakt nic nenahradí a 64 procent z nich preferuje trávení času s ostatními (s blízkými přáteli) raději než o samotě.

Téměř polovina (45 procent) dotazovaných uvedla, že posílá peníze nadacím a neziskovým organizacím, a 34 procent se věnuje dobrovolnictví. Pokud se jedná o budoucnost, jednou z největších starostí je ta o stav Země (40 procent).

Chytří zákazníci jsou v digitálním světě jako doma

Příslušníci Generace Z jsou častými uživateli sociálních sítí, které jim slouží jako zdroj aktuálních informací i jako způsob udržování kontaktů. Nejčastěji využívají YouTube (91 procent), Instagram (82 procent) a Facebook (77 procent). Až 70 procent respondentů studie používá sociální sítě jako hlavní zdroj informací a inspirace a 73 procent respondentů používá ke každodennímu kontaktu s přáteli komunikační aplikace. Ve srovnatelné míře tato věková skupina vyhledává i digitální zábavu: většina si pustí alespoň jednou týdně streamovanou hudbu (89 procent), film (74 procent) nebo online hru (67 procent).

Pro tuto technicky zdatnou generaci je elektronický obchod zcela přirozenou součástí života: alespoň jednou týdně na internetu nakupuje 76 procent z nich, nejčastěji oblečení (60 procent), jídlo (45 procent) nebo kosmetiku (41 procent). Současně se jedná o spotřebitele citlivé na cenu, kteří vyhledávají slevové akce a 74 procent z nich si před nákupem vždy porovnají nabídky více obchodníků. 77 procent kontroluje dostupnost výrobku v rámci akční nabídky.

Příjemný uživatelský zážitek je nezbytností

Své online nákupy platí Generace Z nejraději digitálně. V Řecku je nejběžnější placení debetní kartou, na Ukrajině prostřednictvím digitální peněženky a v Polsku je to zase platební systém BLIK. I přes oblibu moderních technologií platí celých 41 procent příslušníků generace Z své nákupy dobírkou. Ta je obzvlášť oblíbená v Srbsku (67 procent) a Bulharsku (60 procent).

Bezkontaktní rovná se mobilní

Při nakupování v kamenných obchodech dávají mladí lidé přednost bezhotovostním platbám: 80 procent platí platební kartou a 61 % ji používá častěji než hotovost. Jednou z hlavních překážek placení kartou je nedostupnost platebního terminálu v obchodě. Až 41 procent mladých lidí má pocit, že míst, kde je platba kartou možná, je stále nedostatek.

Současně se zvyšuje popularita bezkontaktního placení. Ve věkové kategorii Generace Z tento způsob používá 58 procent spotřebitelů a dalších 29 procent to má v nejbližší budoucnosti v úmyslu. V regionu střední a východní Evropy existují země, kde je bezkontaktní placení již velice oblíbené, sem patří i Česká republika se 76 procenty uživatelů (v Polsku je to 79 procent a ve Slovinsku 67 procent), ale i takové, kde se teprve postupně rozšiřuje (Bulharko 19 %, Srbsko 32 %, Řecko 36 %).

Příslušníci generace Z mají rovněž ve značné oblibě placení pomocí svých mobilních zařízení. V zemích střední a východní Evropy platí v současnosti pomocí chytrého mobilního telefonu již 38 procent mladých lidí a dalších 36 procent se chystá co nevidět začít.

Banka v appce

Vedle nakupování a dalších služeb využívají mladí lidé s oblibou digitální možnosti i v bankovnictví. Mezi respondenty studie 82 procent uvedlo, že má vlastní bankovní účet. Současně téměř všichni příslušníci generace Z rádi používají aplikace mobilního bankovnictví. Kvalitní mobilní aplikace je pro ně dokonce jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru finanční instituce (28 procent), spolu s pověstí (40 procent), úrovní klientských služeb (33 procent) a kvalitou nabídky (28 procent).


 

Zveřejněno: 12. 08. 2021