Generace Z bere technické vymoženosti jako samozřejmost
Ačkoliv je generace Z hnací silou digitalizace, s odeznívající pandemií si její představitelé nejvíc cení osobního kontaktu. Mladí lidé považují peníze za nezbytnou podmínku nezávislosti, ale na čem jim skutečně záleží, jsou hodnoty a vztahy.
Při nakupování si
počínají chytře, chtějí za své peníze hodnotu a rádi nakupují online. Mobilní
telefon pro tuto generaci znamená bezkontaktní placení a další finanční služby.
To vše ukazují výsledky nejnovější studie společnosti Mastercard mezi mladými
lidmi v regionu střední a východní Evropy (včetně České republiky), která se
zabývala postoji a chováním příslušníků tzv. Generace Z.
Ta je nejmladší
skupinou spotřebitelů a vytváří tržní trendy budoucnosti. V jedenácti
zemích, v nichž studie proběhla, tvoří věková skupina mezi 18 a 24 lety 7,2
procenta populace (11,5 milionu osob). Tato skupina má pro ekonomiku stále
větší význam. Ačkoliv je pro mladé přirozené pohybovat se v digitálním
světě, za nejdůležitější považují osobní vztahy a kontakty. Zapojují se do
řešení společenských a ekologických problémů, a totéž očekávají od výrobců. Očekávají
rychlé a pohodlné nákupy i finanční služby. Rádi online nakupují a
s oblibou používají bezkontaktní způsoby placení a mobilní bankovnictví.
Podle studie je sice
mladá generace do značné míry finančně odkázaná na podporu rodičů, ale snaží se
současně zajistit si i další zdroje příjmů. Průměrný měsíční příjem příslušníka
Generace Z ve střední Evropě dosahuje zhruba 450 eur. Pro 30 procent
z nich jsou rodiče hlavním zdrojem příjmu, 19 procent má brigádu či krátkodobý
úvazek a 32 procent pracuje na plný úvazek. Závislost na rodičích pociťují a
změna tohoto stavu je jejich prioritou. Mezi hlavní cíle řadí dokončení studií
a získání pracovních zkušeností. Do budoucna by si chtěli vydělávat alespoň 2.000
až 3.000 eur – aby mohli podporovat rodinu a současně si odkládat stranou na
pořízení bydlení a dovolenou či možnost cestovat.
Lidé a hodnoty nad peníze
Jakkoliv jsou pro
generaci Z peníze důležité, největší důraz kladou její členové na vztahy
s ostatními. Více než polovina (51 procent) této věkové skupiny souhlasí
s názorem, že jsou důležitější věci v životě než peníze. Na otázku,
co považují za nejdůležitější, uváděli rodinu (67 procent), zdraví (60 procent),
přátele (45 procent) a milostný život (43 procent). Navzdory obecnému
přesvědčení osobní kontakt nic nenahradí a 64 procent z nich preferuje
trávení času s ostatními (s blízkými přáteli) raději než o samotě.
Téměř polovina (45 procent) dotazovaných uvedla, že posílá peníze
nadacím a neziskovým organizacím, a 34 procent se věnuje dobrovolnictví. Pokud
se jedná o budoucnost, jednou z největších starostí je ta o stav Země (40 procent).
Chytří zákazníci jsou v digitálním
světě jako doma
Příslušníci Generace
Z jsou častými uživateli sociálních sítí, které jim slouží jako zdroj
aktuálních informací i jako způsob udržování kontaktů. Nejčastěji využívají YouTube
(91 procent), Instagram (82 procent) a Facebook (77 procent). Až
70 procent respondentů studie používá sociální sítě jako hlavní zdroj informací
a inspirace a 73 procent respondentů používá ke každodennímu kontaktu
s přáteli komunikační aplikace. Ve srovnatelné míře tato věková skupina
vyhledává i digitální zábavu: většina si pustí alespoň jednou týdně streamovanou
hudbu (89 procent), film (74 procent) nebo online hru (67 procent).
Pro tuto technicky
zdatnou generaci je elektronický obchod zcela přirozenou součástí života: alespoň
jednou týdně na internetu nakupuje 76 procent z nich, nejčastěji oblečení (60 procent),
jídlo (45 procent) nebo kosmetiku (41 procent). Současně se jedná o
spotřebitele citlivé na cenu, kteří vyhledávají slevové akce a 74 procent
z nich si před nákupem vždy porovnají nabídky více obchodníků. 77 procent
kontroluje dostupnost výrobku v rámci akční nabídky.
Příjemný uživatelský zážitek je
nezbytností
Své online nákupy
platí Generace Z nejraději digitálně. V Řecku je nejběžnější placení debetní
kartou, na Ukrajině prostřednictvím digitální peněženky a v Polsku je to
zase platební systém BLIK. I přes oblibu moderních technologií platí celých 41
procent příslušníků generace Z své nákupy dobírkou. Ta je obzvlášť oblíbená
v Srbsku (67 procent) a Bulharsku (60 procent).
Bezkontaktní rovná se mobilní
Při nakupování v kamenných obchodech dávají mladí lidé přednost
bezhotovostním platbám: 80 procent platí platební kartou a 61 % ji používá
častěji než hotovost. Jednou z hlavních překážek placení kartou je nedostupnost
platebního terminálu v obchodě. Až 41 procent mladých lidí má pocit, že
míst, kde je platba kartou možná, je stále nedostatek.
Současně se zvyšuje popularita bezkontaktního placení. Ve věkové kategorii Generace
Z tento způsob používá 58 procent spotřebitelů a dalších 29 procent to má v nejbližší
budoucnosti v úmyslu. V regionu střední a východní Evropy existují
země, kde je bezkontaktní placení již velice oblíbené, sem patří i Česká
republika se 76 procenty uživatelů (v Polsku je to 79 procent a ve Slovinsku
67 procent), ale i takové, kde se teprve postupně rozšiřuje (Bulharko 19 %,
Srbsko 32 %, Řecko 36 %).
Příslušníci generace Z mají rovněž ve značné oblibě placení pomocí svých
mobilních zařízení. V zemích střední a východní Evropy platí v současnosti
pomocí chytrého mobilního telefonu již 38 procent mladých lidí a dalších 36
procent se chystá co nevidět začít.
Banka v appce
Vedle nakupování a dalších služeb využívají mladí lidé s oblibou
digitální možnosti i v bankovnictví. Mezi respondenty studie 82 procent
uvedlo, že má vlastní bankovní účet. Současně téměř všichni příslušníci
generace Z rádi používají aplikace mobilního bankovnictví. Kvalitní mobilní
aplikace je pro ně dokonce jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru finanční
instituce (28 procent), spolu s pověstí (40 procent), úrovní
klientských služeb (33 procent) a kvalitou nabídky (28 procent).
Zveřejněno: 12. 08. 2021