Jak vybrat tu pravou elektrokoloběžku?
Součástí rozvoje elektromobility je i rostoucí zájem o elektrokoloběžky. První modely byly vyvinuty již v 90. letech minulého století, ale tehdy o jejich pořízení téměř nikdo neuvažoval.
„Díky posunu technologií se pro elektrokoloběžky nyní
otevírá mnohem větší uplatnění, což vede i k masivnímu rozvoji zájmu, výroby a
potažmo ke snížení cen a mnohem vyšší dostupnosti,“ konstatuje Michal
Krejča, sales specialist společnosti CZC, která nabízí na 60 různých modelů.
Kolik kilometrů můžete s elektrokoloběžkou ujet, jak dlouhá doba je třeba k
jejímu nabití a o které modely mají Češi největší zájem? A víte, kam s
elektrokoloběžkou smíte a čemu je třeba se vyhnout?
Elektrokolo nebo koloběžka?
To je pravděpodobně první otázka, kterou byste si měli
položit. Budete jezdit do kanceláře nebo vás lákají horské výlety? Faktem je,
že oba zmíněné prostředky vás mohou vyvézt i na celodenní výlet. Kolo je
všestrannější, můžete se s ním vydat do terénu na nezpevněné cesty a vyjedete s
ním i kopce s velkým převýšením. Ve prospěch koloběžek mluví naopak nižší cena
a menší rozměry vhodné při uskladnění v bytě či kanceláři. Koloběžky mají menší
kola a jsou určeny pro cestování po zpevněných cestách a při plánování výletu
na koloběžce je proto třeba lépe plánovat. Lehčí terén zvládají lépe
elektrokoloběžky s většími koly, kterých ale na trhu není mnoho. Zajímavou
volbou z tohoto pohledu je například Eljet EVO16. Některé speciální terénní
elektrokoloběžky mají robustní pneumatiky, které zvládnou i jízdu na
nekvalitnějších cestách. Nenechte se však mýlit jejich označením, do skutečného
terénu se s nimi nevydávejte.
Na cestu do práce nebo na delší výlety?
Před pořízením elektrokoloběžky je třeba si stanovit
očekávání. Na trhu jsou městské modely i koloběžky určené na delší až dlouhé
cesty a také sportovní varianty. Některé modely s dlouhým dojezdem nabízejí
například i pohodlné sedlo a umožňují nastavit výšku řídítek či polohu nohou.
Kromě toho se neustále zlepšují také bezpečnostní prvky elektrokoloběžek, jako
jsou světla umožňující cestování za tmy, lepší brzdové systémy, odpružení
tlumící nárazy a další prvky.
Neustálé vylepšování konstrukce a komfortu cestování
Výrobci vylepšují všechny části elektrokoloběžek s cílem
zlepšit komfort i odolnost. „Moderní elektrokoloběžky využívají často lehké
materiály, jako je hliník nebo uhlíková vlákna, a také lehčí a současně
výkonnější baterie. Takové modely kombinují pevnost s nízkou hmotností,
nabízejí výbornou ovladatelnost a umožňují snazší přenášení koloběžky. V
posledních letech došlo také k vylepšení odpružení a kvality kol. Pneumatiky
jsou často vybaveny lepší ochranou proti propíchnutí, což snižuje riziko
defektu,“ konstatuje Krejča.
Z Prahy na Slapy a zpátky?
V minulosti měly elektrokoloběžky většinou dojezd omezený na
několik málo desítek kilometrů na jedno nabití. Díky posunu technologií baterií
a materiálů se toto omezení u moderních modelů výrazně posouvá a některé
koloběžky nyní nabízejí dojezd i přes 100 km. I zde je třeba definovat si před
koupí potřeby a očekávání. Menší, kompaktní elektrokoloběžky určené pro
městskou dopravu nabízejí obvykle dojezd kolem 20 až 40 km. Středně velké
elektrokoloběžky mohou dosahovat dojezdu kolem 40–80 km. Výkonnější a dražší
modely nebo speciální off-road elektrokoloběžky mohou nabízet dojezd přes 100
km.
Rychlost
V minulosti poskytovaly elektrokoloběžky většinou často
výkon kolem 200 až 500 wattů. V současnosti se však objevují modely s
maximálním výkonem přesahujícím 1000 wattů a ty výkonnější elektrokoloběžky
dokonce nabízejí výkon přes 2000 W. Maximální rychlost elektrokoloběžek byla
dříve často omezena na 20–30 km/h. V současnosti existují elektrokoloběžky,
které mohou dosahovat rychlostí i nad 40 km/h a některé sportovní modely
dokonce jedou přes 60 km/h. To otevírá samozřejmě otázky kolem bezpečnosti,
protože taková rychlost s sebou nese mnohem vyšší riziko vážných nehod, zvlášť
při jízdě bez bezpečnostních doplňků.
Vliv použité baterie na dojezd a rychlost dobíjení
Z pohledu praktického využití elektrokoloběžky je spolu s
konstrukcí nejdůležitější vestavěná baterie. Dřívější elektrokoloběžky se často
spoléhaly na olověné baterie, které jsou těžké a disponují omezenou kapacitou.
Dnes přechází stále více elektrokoloběžek na mnohem efektivnější baterie
lithiové a nabízí při nižší hmotnosti delší dojezd, ve spojení s vyšším výkonem
lepší zrychlení a v neposlední řadě i rychlejší dobíjení. Ve srovnání s
olověnými bateriemi, které potřebují mnohdy k plnému nabití i několik desítek
hodin, stačí ve spojení s moderními technologiemi rychlého nabíjení dosáhnout
plné kapacity lithiové baterie během relativně krátké doby. Přesný čas nabíjení
závisí na kapacitě baterie, výkonu nabíječky a podmínkách nabíjení, některé
elektrokoloběžky umí v optimálních podmínkách nabít baterii s využitím funkce
rychlodobíjení na plný výkon za 2 až 4 hodiny. Standardní nabíjení může trvat o
něco déle, například 4–6 hodin.
Které modely kupují Češi nejvíc
„Cenové rozpětí elektrokoloběžek je přibližně od 7 do 24 tisíc
korun. Pokud bychom měli hodnotit preference podle počtu prodaných kusů z
letošního roku, je největší zájem o městské modely v cenách kolem 10 tisíc,
aktuálním prodejním hitem na CZC je model Sencor Scooter One 2020,“ doplňuje
Krejča. V cenové hladině mezi 10 až 14 tisíci lze dnes nalézt koloběžky s
kvalitní lithiovou baterií, dojezdem kolem 50 km, motorem o výkonu až 500 W a
systémem rekuperace, který vrací energii z brždění zpět do baterie.
Tři často opomíjené parametry
Výkon, rychlost či dojezd jsou z pohledu uživatele
samozřejmě velmi důležité vlastnosti a výběr je vždy do jisté míry kompromisem.
Kromě uvedených najdete v technických parametrech ale také další parametry,
které uživatelé mnohdy opomíjí. První z nich je nosnost. Přetěžován koloběžky
může vést k jejímu poškození, zvláště pak při jízdě na nerovném povrchu, a
rezerva je vždy výhodou. Většina koloběžek má maximální nosnost stanovenou na
100 až 120 kg. Z toho také jasně plyne, že koloběžky nejsou stavěny na jízdu ve
dvou.
Druhý parametr, který by měli vzít v úvahu především zájemci
bez garáže bydlící ve vyšších patrech, je hmotnost. Většinu modelů
elektrokoloběžek jde složit a jsou v bytě velmi skladné, nicméně každý kilogram
navíc se při přenášení pronese. Zvažte proto dobře, kdo bude koloběžku používat
a přenášet. Hmotnost běžně dostupných koloběžek na trhu se pohybuje mezi 10 a
20 kilogramy.
„Na co se často při výběru úplně zapomíná, je maximální
úhel stoupání. Promyslete proto, v jakém prostředí budete jezdit. Není asi nic
horšího, než když si zákazník bydlící v kopci koupí koloběžku, která nedojede k
němu domů. Je třeba počítat s tím, že větší kopce vyžadují vyšší výkon motoru a
jízda v kopcovitém terénu na modelech bez rekuperace snižuje dojezd,“
doplňuje Krejča.
Na výkonnou koloběžku jen s řidičákem!
Legislativa související s provozem elektrokoloběžek není
ještě úplně jednoznačná, nicméně jízda podléhá podle parametrů koloběžky různým
pravidlům. Pokud je výkon menší než 1 kW a maximální konstrukční rychlost
nepřesahuje 25 km/h, platí stejná legislativa jako na kole. Koloběžky se tedy
mohou pohybovat na silnicích a cyklostezkách a do 18 let je vyžadováno použití
přilby. Jízda na chodnících je v České republice zakázána. „Pokud má ale
koloběžka vyšší výkon nebo maximální rychlost, je už obecně považována za
motorové vozidlo, na cyklostezku nesmí a uživatel musí mít přilbu, řidičské
oprávnění a v zásadě také povinnou výbavu. Nově připravovaná směrnice
Evropského parlamentu předpokládá, že od roku 2024 bude na takovou koloběžku
třeba sjednat i povinné ručení. Během dovolených doporučuji prozkoumat zákonnou
úpravu o používání elektrokoloběžek v dané zemi, pravidla se mohou lišit.
Vyhnete se tak nepříjemným zážitkům s místní policií,“ zdůrazňuje Krejča.
Nerespektování pravidel silničního provozu při jízdě na
elektrokoloběžce může vést i k vážným dopravním nehodám nebo nepříjemným
postihům ze strany dopravní hlídky. Stejně jako cyklistům hrozí i zde až
desetitisícové pokuty a pokud by řidič způsobil v opilosti nehodu, při které je
zraněn další účastník, může jízda skončit i vězením.
Vyhněte se rizikovým faktorům
Už jsme si řekli téměř vše, dejme tomu, že máme vybraný
konkrétní model a vyjíždíme. Přestože jsme na koloběžce, je třeba si uvědomit,
že součástí dodržování předpisů při jízdě na veřejné komunikaci je také nulová
tolerance alkoholu, který představuje jedno z největších nebezpečí v dopravě
vůbec a je příčinou velkého množství dopravních nehod. Pozornost snižuje také
další nešvar spojený s jízdou na koloběžce – používání sluchátek. Pokud
vyjíždíte mezi lidi, nikdy si je nenasazujte, snadno přehlédnete nebo spíše
přeslechnete projíždějící auto nebo procházejícího chodce. A pokud se chcete
vyhnout úrazům, dbejte zvýšené opatrnosti za mokra, a to především při jízdě na
mokré dlažbě nebo při přejíždění tramvajových kolejí.
Zveřejněno: 02. 08. 2023