Mezinárodní den baterií – velký průvodce světem baterií
Baterie notebooků, mobilů, tabletů a dalších elektronických zařízení jsou nezbytnou součástí našeho každodenního života. V průměrné domácnosti bychom jich napočítali až několik desítek. Ať v podobě malých knoflíkových baterií, které napájejí elektronické obvody přístrojů v době, kdy jsou tyto přístroje odpojeny z elektrické sítě, přes baterie v hodinách a hodinkách, dálkových ovladačích, hračkách, telefonech, tabletech a laptopech, až po baterie solárních elektráren, nebo startovací baterie automobilů či baterie elektrických vozidel.
Při příležitosti Mezinárodního dne baterií, který připadá na 18. února, shrnujeme nejdůležitější informace o těchto nepostradatelných zdrojích energie.
Baterie nám umožňují cestovat, pracovat, komunikovat, bavit
se a učit. Bohužel, ani ty nejlepší a nejdražší nejsou věčné a postupně
ztrácejí svou kapacitu a výdrž. Proto je důležité vědět, jak se o baterie
správně starat, aby sloužily co nejdéle. „Baterie je v podstatě obal, uvnitř
nějž je uzavřená sestava chemikálií, které mezi sebou reagují, a touto reakci
vzniká elektrická energie, jde o elektrochemický jev,“ popisuje Tomáš
Pešek, jednatel společnosti REMA Battery, která je jedním ze dvou kolektivních
systémů pro přenosné baterie a akumulátory působících v České republice.
Baterie můžeme rozdělit na takzvané primární, které se nedají opětovně nabít a
jsou na jedno použití, a sekundární, tedy dobíjecí a opakovaně použitelné.
Právě podle elektrochemického článku můžeme baterie rozdělit na několik
typů:
• Zinko-uhlíkové
(ZnC) baterie jsou vhodné především pro méně náročné použití, například do
dálkových ovladačů nebo nástěnných hodin. Tyto baterie se už téměř neprodávají
a jsou nahrazovány alkalickými bateriemi. Nevýhodou zinko-uhlíkových baterií je
jejich malá kapacita a možnost úniku elektrolytu (vytečení).
• Alkalicko-manganové
(AlMn) baterie nebo jen alkalické baterie, mají vysoký výkon a dlouhou
životnost. Nejčastěji se používají v rádiích, dálkových ovládáních, hračkách či
hodinách. Na rozdíl od ZnC baterií jsou vhodné i pro náročné použití.
• Lithiové
(Li) baterie mají dlouhou životnost a konstantní celkové napětí článků.
Lithiové baterie je vhodné použít zejména v zařízeních s vyššími požadavky na
výkon, jako jsou fotoaparáty, digitální fotoaparáty, videokamery, notebooky,
ale i detektory kouře a venkovní senzory. Výhodou lithiových baterií je vysoká
kapacita, možnost dlouhodobého skladování a široký rozsah pracovních teplot.
Nevýhodou lithiových baterií, riziko samovznícení při jejich poškození.
• Nikl-kadmiové
(NiCd) baterie se v dnešní době téměř nepoužívají. Mají nízkou kapacitu,
trpí paměťovým efektem i samovybíjením a dlouho se nabíjí. Kadmium je navíc
silně toxické. Výhodou NiCd článků je schopnost práce za velmi nízkých teplot.
• Nikl-metal
hydridové (NiMH) články nahradily starší nikl-kadmiové z důvodu absence
toxického kadmia. NiMH články mají také vyšší kapacitu. Projevuje se u nich
takzvaný paměťový efekt. Proto se doporučuje nabíjet jen plně vybitou baterii,
aby se nesnižovala její kapacita. Významným nedostatkem NiMH baterií je jejich
samovybíjení, které dosahuje 15 až 30 % maximální kapacity za měsíc.
• Lithium
iontové (Li-ion) baterie řeší některé nedostatky NiMH baterií. Samovybíjecí
efekt je u nich řádově menší, dosahuje 2 až 3 % měsíčně. Li-ion články zároveň
netrpí paměťovým efektem. Nevýhodou je však stárnutí baterie způsobené vysokou
reaktivností lithia. Li-ion baterie nemají rády extrémy, ať už teplotní nebo
nadměrné vybíjení či naopak skladování na 100 % nabitých akumulátorů.
• Lithium
polymerové (Li-pol) články jsou velmi podobné typu Li-ion. Stárnou o něco
rychleji, ale jsou lehčí a lépe se tvarují. Li-pol akumulátory jsou také
objemnější než Li-ion.
• Olověné
akumulátory jsou schopny poskytnout rázové vysoké proudy, typickým
příkladem je start automobilu. Ve srovnání s ostatními typy akumulátorů dokáží
sloužit déle, dokonce déle než 5 let, a to i v nepříznivých podmínkách jako
například při nízkých teplotách. Nevýhodou olověných akumulátorů je především
jejich vysoká hmotnost a toxicita olova.
Aby baterie v přístrojích dobře sloužily, je třeba dodržovat
základní pravidla při používání a dobíjení. „Bateriím nebo akumulátorům
obecně nesvědčí extrémní teploty a vlhké prostředí. Navíc jakkoliv poškozené
nebo deformované baterie nebo akumulátory nejsou vhodné k používání a mohou být
nebezpečné,“ zdůrazňuje Pešek. „Je důležité si uvědomit, že baterie
nesmí být vyhazovány do běžného komunálního odpadu kvůli obsahu chemikálií,
které mohou znečistit životní prostředí. Odevzdáním baterií k recyklaci
umožníte jejich zpracování a získání cenných materiálů, které mohou být použity
pro výrobu nových baterií“ Recyklace baterií má velký význam tím, že šetří
cenné přírodní zdroje. Například REMA Battery v loňském roce zajistila
recyklaci více než 700 tun odpadních baterií.
Pět pravidel pro používání baterií:
1. Správné
nabíjení: Dodržujte pokyny výrobce pro nabíjení. Přebytečné nabíjení nebo
nabíjení přes noc může baterie poškodit.
2. Optimální
teplota: Udržujte baterie a zařízení v prostředí s pokojovou teplotou.
Extrémní teploty mohou zkrátit jejich životnost.
3. Vyvarujte
se úplnému vybití: Lithium-iontové baterie mají raději časté, ale ne úplné
vybití. Pokud je to možné, snažte se baterii udržovat mezi 20 % a 80 %
kapacity.
4. Údržba:
U starších typů baterií, jako jsou nikl-kadmiové, provádějte pravidelnou
kalibraci tím, že je jednou za čas úplně vybíjíte a znovu nabíjíte.
5. Skladování:
Pokud nebudete baterii používat delší dobu, uchovávejte ji v chladu a suchu s
nabitím okolo 50 %.
Kdy je čas baterie vyřadit:
• Snížená
kapacita: Pokud si všimnete, že doba provozu na jedno nabití je výrazně
kratší než dříve, je čas na výměnu.
• Nafouknutí:
Pokud baterie vykazuje známky nafouknutí nebo deformace, měla by být okamžitě
vyřazena, protože může představovat riziko.
• Poškození:
Viditelné poškození nebo úniky chemikálií jsou jasným indikátorem, že baterie
je čas vyřadit.
Kam baterie odevzdat:
• Speciální
sběrná místa: V mnoha obcích, obchodech a institucích jsou k dispozici
speciální nádoby pro sběr odpadních baterií. Mapu sběrných míst REMA Battery
naleznete zde.
• Sběrné
dvory: Vyřazené baterie lze odevzdat na sběrných dvorech, které se
postarají o jejich bezpečné zpracování.
• Prodejny:
Celá řada prodejen (a nejen ty s elektronikou) nabízí zpětný odběr odpadních
baterií, aniž byste museli cokoliv nakupovat.
Rozdělení baterií podle typů:
Přenosné baterie – baterie nebo akumulátor,
knoflíkový článek či napájecí sada, které jsou hermeticky uzavřeny, mají
hmotnost 5 kg nebo nižší, nejsou určeny specificky pro průmyslové použití a
nejsou ani bateriemi elektrických vozidel, bateriemi lehkých dopravních
prostředků ani startovacími bateriemi.
Startovací baterie – baterie, která je specificky
určena k dodávání elektrické energie pro startování, osvětlení nebo zapalování
a která může být rovněž použita pro doplňkové nebo záložní účely ve vozidlech,
dalších dopravních prostředcích nebo strojních zařízeních.
Baterie elektrických vozidel – baterie, která je
specificky určena k poskytování elektrické energie pro pohon hybridních nebo
elektrických vozidel kategorie L, která má hmotnost vyšší než 25 kg, nebo
baterie, která je specificky určena k poskytování elektrické energie pro pohon
hybridních nebo elektrických vozidel kategorií M, N, O.
Baterie lehkých dopravních prostředků – baterie,
která je hermeticky uzavřena, má hmotnost 25 kg nebo nižší a je specificky
určena k poskytování elektrické energie pro pohon kolových vozidel, jež mohou
být poháněna pouze elektrickým motorem nebo kombinací motoru a lidské síly,
včetně vozidel kategorie L.
Stacionární bateriové systémy pro ukládání energie – průmyslová
baterie s vnitřní akumulací, která je specificky určena k ukládání elektrické
energie z elektrické rozvodné sítě a jejímu dodávání do této sítě nebo k
ukládání elektrické energie pro konečné uživatele a jejímu dodávání těmto
uživatelům, bez ohledu na to, kde a kým je tato baterie používána.
Průmyslové baterie – baterie, která je specificky
určena pro průmyslové použití, zamýšlena pro průmyslové použití poté, co byla
předmětem přípravy pro nové využití nebo nového využití, nebo jakákoli jiná
baterie o hmotnosti vyšší než 5 kg a která nespadá do jiné kategorie baterií.
Doplňkové foto: Pixabay
Zveřejněno: 14. 02. 2024