Nákupy na internetu vzrostly

Podle informací společnosti Salesforce se v posledních letech v každém čtvrtletí zvyšovala maloobchodní aktivita na internetu. První výraznější nárůst užívání digitálních technologií v sektoru retailu byl v nákupním indexu Salesforce zaznamenán v prvním čtvrtletí roku 2020, což zapříčinila probíhající pandemie.

Spotřebitelé od loňského března přesunuli své nákupy do online prostředí, a to včetně nákupů základního zboží, jakými jsou potraviny či drogerie. Díky pandemii zavítalo na e-shopy množství nových nakupujících, kteří u online nákupů pravděpodobně setrvají i do budoucna.

Přehled v číslech

Digitální příjmy v prvním čtvrtletí meziročně vzrostly o 58 %, což zapříčinila kombinace celkového růstu online nákupů (27 %) a zvýšení objemu peněz, které nakupující při návštěvě e-shopu utratili (31 %).

Největšího meziročního nárůstu dosáhly sportovní potřeby (101 %), domácí spotřebiče (96 %) a luxusní kabelky (95 %). Naopak nejmenšího meziročního růstu se dočkaly kategorie sportovních oděvů (42 %), produktů pro domov, stravování, umění a dekoraci (40 %), ale například také tašky a zavazadla (8 %).

Přesun obchodů, a tudíž i spotřebitelů do online prostředí, byl logickou reakcí na probíhající pandemickou situaci. Jakmile však začnou jednotlivé země uvolňovat svá protiepidemická opatření, firmy budou muset přehodnotit svou roli a orientaci tak, aby mohly i nadále uspokojovat potřeby nakupujících.

Růst e-commerce

Počet online nákupů vzrostl v období mezi prvním čtvrtletím roku 2020 a 2021 celosvětově o 27 %.

V průběhu pandemie došlo k největšímu růstu v oblasti online nákupů v Kanadě, a to o 111 %, naopak k oblastem, u nichž byl zaznamenán nejnižší nárůst online tržeb, byl asijsko-pacifický region, s čtvrtletním růstem pouhých 39 % (z původních 90 %).

Počet nákupů přes počítač vzrostl o 28 % a nákupy přes mobilní zařízení stouply o 29 %. Počet objednávek v globálním měřítku vzrostl o 46 %. U našeho nejbližšího souseda, Německa, se počet objednávek provedených z mobilních zařízení zvýšil o 58 %, v případě počítačových objednávek byl nárůst 24 %.

Průměrná hodnota nákupu na jednoho nakupujícího byla za posledních 8 čtvrtletí nejvyšší, dosáhla v přepočtu hodnoty 1994,45 Kč.

Ve sledovaném období také vzrostl obchod přes sociální sítě – celosvětově se jednalo o růst ze 7 % na 9 %, nejčastěji spotřebitelé nakupovali z tabletu (13,9 %) či mobilu (11,8 %), v případě nákupů přes počítač se jednalo o nejmenší hodnotu (1,6 %).

Doprovodné foto: Pixabay

 

Zveřejněno: 20. 05. 2021