Studie: 1 z 5 Čechů nenakoupí online, pokud obchod nenabízí možnost oblíbeného způsobu platby
Nový průzkum společnosti Visa od firmy Ipsos zjišťoval měnící se platební návyky zákazníků ve střední a východní Evropě. Poukázal na řadu nových trendů ve vzorcích a chování při nakupování na internetu a vyzdvihuje klíčové trendy.
Přes dvě třetiny českých spotřebitelů běžně nakupují online
Více než dvě
třetiny českých spotřebitelů (69 procent) nakupují na internetu alespoň každý
měsíc, 25 procent tak činí jednou za dva týdny a 14 procent nakupuje online
každý týden. Internetové platby se největší popularitě těší mezi mladými lidmi
(18–34 let), zatímco platbu na dobírku upřednostňují zejména lidé starší 50 let
a z nižší příjmové skupiny.
Lidé, kteří často nakupují na internetu zároveň častěji
volí on-line platby
Téměř 60 procent
online nákupů v rámci českého trhu je placeno online, většinou platební
kartou. Naopak občasní internetoví zákazníci upřednostňují platbu na dobírku či
klasický bankovní převod. Aby noví zákazníci začali nakupovat na internetu,
musí e-shopům důvěřovat a mít jistotu, že jejich platby i peníze jsou
v bezpečí. Visa tak vynakládá maximální úsilí na zajištění bezpečného
nakupování. V rámci Evropy mělo více než 20 zemí 40procentní a vyšší
nárůst v online transakcích mezi červnem 2020 a červnem 2021. V České
republice šlo o 45procentní nárůst.
Zkušenost s internetovým obchodem má vliv na volbu
platební metody
Čím lépe lidé
stránku znají, tím větší je šance, že na ní budou ochotni zaplatit online. 41
procent českých uživatelů internetu je flexibilních, co se plateb na internetu
týče a používají vícero způsobů při on-line nákupech. 19 procent upřednostňuje
pouze jeden způsob platby při nakupování na internetu a pokud ho určitý obchod
nenabízí, tak nejsou ochotni tam nakoupit.
Internetové
platby (včetně platby kartou online) jsou nejčastěji využívány při nákupu
jízdenek na MHD (87 procent), kulturních akcí (75 procent) a služeb jako
pojištění či doprava (72 procent). Platbu při převzetí lidé upřednostňují při
objednávání jídla (44 procent), nakupování hraček (39 procent) a elektroniky
(37 procent). Faktury jsou často placeny tradičním bankovním převodem (49
procent). Zboží a služby, za které Češi nejčastěji platí online jsou:
·
Oblečení a obuv
(56 procent internetových uživatelů koupilo takový produkt online
v posledních šesti měsících).
·
Elektronika a
doplňky (48 procent), léky (39 procent) a kosmetika (38 procent).
·
Více než 1 ze 3
Čechů si objednal jídlo on-line (36 procent) nebo pořídil nábytek či nářadí (35
procent).
Mladší generace platí on-line častěji
Průzkum ukazuje,
že platby na internetu jsou nejpopulárnější mezi mladými lidmi. Platbu při
převzetí a jiné více tradiční způsoby plateb nejčastěji volí lidé starší 50
let.
Chytré telefony,
tablety a další zařízení umožňují nové způsoby plateb, od placení přímo
v aplikacích až po online transakce. Co se České republiky týče,
nejčastěji lidé online nakupují na osobních počítačích či chytrých telefonech.
Zajímavostí je, že řada lidí použije stolní počítač pro vyhledávání zboží, ale
zaplatí za něj přes chytrý telefon (25 procent použilo telefon pro vyhledávání
zboží, ale 32 procent přes něj zaplatilo).
Další platební metody už jsou na cestě
Propojená
zařízení mění vše, co víme o nakupování a placení. Internetové a mobilní platby
jsou pouhým začátkem. Tato nová éra plateb je z velké části poháněna
mobilními technologiemi, které umožňují vytvářet inovativních způsoby placení.
Dalším hnacím motorem je měnící se chování spotřebitelů, kteří stále častěji
volí mobilní technologie při placení, přijímání plateb i spravování
vlastních financí. Se stoupající popularitou nakupování na internetu přichází
Visa s novými technologiemi jako Click to Pay, které bezpečně hlídá
zákazníkovy platební údaje, aby při příštím nákupu na stejné stránce
mohli zaplatit jedním kliknutím.
Zveřejněno: 27. 09. 2021