TOP 5 byznys trendů v oblasti výroby pro rok 2021
Analytici společnosti Gartner identifikovali pět nejdůležitějších trendů, jež budou mít dopad na výrobní sektor v letošním roce. Způsobí narušení stávajícího byznysu, ale zároveň vytvoří pro výrobní podniky nové příležitosti.
Výrobní podniky
patřily mezi ty pandemií spíše postižené – což znamenalo, že uplynulých dvanáct měsíců věnovaly rychlé
digitalizaci provozu a často též přepracování a zvýšení odolnosti
dodavatelských řetězců. Nyní ale přicházejí na řadu další digitální trendy
dotýkající se jejich byznysu – těm by měli věnovat maximální pozornost zejména
CIO a IT lídři, aby je mohli odpovídajícím způsobem podpořit a pomoci s jejich
rozvojem a uplatněním. „Tyto trendy mohou výrobním podnikům pomoci
připravit se na podobné výpadky a otřesy, jaké zažily v posledním roce, a
zmírnit problémy jako nedostatek kontaktu se zákazníky, usnadnit vstup na nové
trhy nebo uvádění novinek a zvládání nepříznivých fiskálních situací,“
vysvětluje viceprezidentka výzkumu Gartneru Michelle Duerst.
1. Digitální +
produktový zážitek (digital +
product experience) představuje kombinaci fyzických produktů a digitálních
služeb nabízející jedinečnou formu uživatelského (zákaznického) zážitku ve
spotřebním i B2B segmentu. Je i vhodnou odpovědí na omezení kontaktu se
zákazníky, jež přinesla pandemie. Cílem je vytvořit víc než dodatečnou službu –
digitální obchodní model umožňující udržet spojení se spotřebitelem i po
prodeji výrobku, například v rámci komunity dalších zákazníků a pokročilých
uživatelů. Analytici Gartneru předpovídají, že do roku 2025 bude 50
největších výrobců spotřebního zboží investovat do vlastní aplikace využívající
umělou inteligenci, technologie zabudované do výrobku a interakci pomocí videa
coby digitálních aktiv a/nebo inovačních prvků využívaných v rámci výzkumu a
vývoje.
2. Totální
(celkový, ucelený) zážitek (total experience) popisuje, jak mohou CIO využít technologie a
interakce pro zlepšení, posílení a povzbuzení zákazníků i zaměstnanců a jejich
vztahů tak, aby se zvýšila jejich celoživotní hodnota (CLV). CIO tak mohou
identifikovat správnou platformu, která propojí zákazníky, partnery a
zaměstnance. Například pracovník, který působí jako odborník na značku nebo
agent zákaznického servisu odpovídající zákazníkům na otázky. Společnost
Gartner předpovídá, že do roku 2024 budou organizace poskytující celkový
zážitek překonávat konkurenci o 25 % v ukazatelích spokojenosti jak zákazníků,
tak zaměstnanců.
3. Ekosystémová
partnerství mohou
využít zejména globálně působící organizace jako příležitost k růstu nejen na
vyspělých, ale i na rozvíjejících se trzích. Ve výrobě mohou ekosystémová
partnerství usnadnit různé iniciativy, jako jsou například obaly šetrné k
životnímu prostředí, zavedení práce v nedostatečně rozvinutých komunitách a snižování
emisí cestou práce na dálku. Podle Gartneru se do roku 2024 75 % z 20
největších světových společností vyrábějících spotřební zboží zapojí do
ekosystémového partnerství, které přispěje k dosažení cílů růstu a
udržitelnosti.
4. Monetizace
dat dává CIO v oblasti
výroby možnost generovat dodatečné příjmy z digitalizace vlastních produktů a
služeb. Rychlá digitalizace v rámci výrobních organizací vytváří velké množství
dat, CIO mohou tato data sdílet a zpeněžit v rámci celého ekosystému, tedy
využívat informace jako aktivum, vytvářet nové služby nebo vstupovat do nových
obchodních modelů. Tyto nové zdroje příjmů pak organizaci mohou pomoci
zvládnout situaci, když je podnikání narušeno vnějšími faktory – například
problémy v dodavatelském řetězci nebo nedostatek lidských zdrojů. Analytici
Gartneru předpovídají, že do konce roku 2024 se polovině globálních organizací
v těžkém průmyslu (vyrábějících těžká aktiva) podaří zpeněžit jejich data.
5. Zařízení jako
služba (Equipment
as a Service – EaaS) je komerční model, kdy podniky platí za provozní
prostředky prostřednictvím opakujících se provozních poplatků, nikoliv nákupem
zařízení. V tomto modelu využívají CIO vestavěné funkce a technologie internetu
věcí (IoT) ke zvýšení efektivity nebo hledání a odstranění provozních
nedostatků. Gartner předpovídá, že do roku 2023 bude 20 % výrobců
průmyslových zařízení podporovat EaaS s funkcemi vzdáleného průmyslového
internetu věcí oproti prakticky nulovému stavu dnes.
Doplňkový obrázek: Pixabay
Zveřejněno: 06. 08. 2021